De bouw van het viaduct is een huzarenstuk. Het wegdek wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur heengeschoven. Dit noemen we Incremental Launching Method (ILM-methode). Dit is een methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. We praten over 400 meter per rijrichting. Deze bouwmethode is voor Nederlandse begrippen bijzonder. ILM is inmiddels een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden, maar in Nederland wordt hij voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt in gebruik.
Het 'lanceren' gaat heel langzaam, met ongeveer 2,5 meter per uur. Volledig veilig, maar voor het verkeer dat er onderdoor rijdt wellicht een bijzonder gezicht. Beide wegdekken worden vanaf de noordzijde over het Terbregseplein heen geschoven. Hier bevindt zich de ‘bouwfabriek’ van het viaduct.’
Alle stappen die nodig zijn voor de bouw van het viaduct hebben we uitgewerkt in een praatplaat.
Bekijk hier de praatplaat Terbregseplein
Het viaduct Terbregseplein bestaat uit 2 wegdekken van +/- 400 meter. Een wegdek bestaat uit 17 segmenten. Per dek is er +/- 6.500 kuub beton nodig.
Aan het einde van het eerste kwartaal in 2024 is het lanceren klaar. Dan start de zogenoemde afbouwperiode; het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails.
Bij het Terbregseplein wordt een, voor Nederlandse begrippen, bijzondere bouwmethode toegepast: de Incremental Launching Method (ILM).
Dit is een methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. Projectleider Daniel van Dorsselaer vertelt er meer over.
Het viaduct wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur heen geschoven. Deze bouwmethode wordt in Nederland voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt dat in gebruik is. Hoe we dat doen, leggen we uit in een factsheet.
Bekijk hier de factsheet
Met onze timelapsecamera volgden we ruim een jaar de bouw van het eerste deel van het viaduct over het Terbregseplein.
Inmiddels zijn we gestart met het bouwen van het tweede wegdek richting Rotterdam The Hague Airport. Medio 2024 verwachten we ook met dit dek aan de overkant te zijn.
September 2023 | Betonstorten van de verbindingsboog Hoofdweg-Terbregseplein
Voorjaar 2024 | Laatste schuif tweede wegdek viaduct Terbregseplein
Najaar 2024 |Prefab liggers van het tweede wegdek over het spoor leggen (weekendafsluiting van het spoor)
Mei 2024 | Het plaatsen (inrijden) van het viaduct verbindingsboog Hoofdweg-Terbregseplein
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.