Na het passeren van de fly-over gaat de weg met een viaduct de President Rooseveltweg over en duikt hij een paar honderd meter verder in een half verdiepte tunnel onder de Rotte door. Daarnaast worden de verbindingen met het onderliggend weggennet gemaakt door een afrit bij Terbregge en iets verder naar het noorden een toerit bij de Hoofdweg. De weg is op dit deel van het tracé 2x2 rijbanen.
De bouw van de fly-over is een huzarenstuk. Het wegdek wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur heengeschoven. Dit noemen we Incremental Launching Method. Dit is een methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. We praten over 400 meter per rijrichting. Afgelopen periode is volop gewerkt aan de pijlers, waar straks het wegdek overheen geschoven wordt. Deze bouwmethode is voor Nederlandse begrippen bijzonder. ILM is inmiddels een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden, maar in Nederland wordt hij voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt in gebruik.
Het 'lanceren' gaat heel langzaam, met ongeveer 2,5 meter per uur. Volledig veilig, maar voor het verkeer dat er onderdoor rijdt wellicht een bijzonder gezicht. We starten aan de noordzijde, waar de 'bouwfabriek' staat.
De fly-over bestaat uit 2 wegdekken van +/- 400 meter. Een wegdek bestaat uit 17 segmenten. Per dek is er +/- 6.500 kuub beton nodig.
In 2023 moet het lanceren klaar zijn. Dan start de zogenoemde afbouwperiode; het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails.
Bij het Terbregseplein wordt een, voor Nederlandse begrippen, bijzondere bouwmethode toegepast: de Incremental Launching Method (ILM).
Dit is een methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. Projectleider Daniel van Dorsselaer vertelt er meer over.
Bekijk hier de video
De bouw van de fly-over Terbregseplein gaat in een aantal stappen. Deze bouwstappen hebben we weergegeven in een praatplaat.
Klik linksonder op de groene pijlen om van pagina naar pagina te gaan.
Bekijk hier de praatplaat
Januari 2021 | Start realisatie voorbouwlocatie
Kwartaal 4 2021| Start lanceren wegdekken fly-over
Kwartaal 2 2022 | Start bouw viaduct President Rooseveltweg
Kwartaal 4 2022 | Fly-over en 1e deel viaduct President Rooseveltweg gereed
Kwartaal 2 2023 | Viaduct President Rooseveltweg gereed
2023 | Afbouw fly-over en asfalteren
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.