Terbregseplein Het Terbregseplein is een van de drukste verkeersaders van Nederland. Over dit bestaande knooppunt wordt een viaduct gemaakt dat de bestaande A16 verbindt aan de A16 Rotterdam.

Terbregseplein

Na het passeren van het viaduct gaat de weg met een ander viaduct de President Rooseveltweg over en duikt hij een paar honderd meter verder in een half verdiepte tunnel onder de Rotte door. Daarnaast worden de verbindingen met het onderliggend weggennet gemaakt door een afrit bij Terbregge en iets verder naar het noorden een toerit bij de Hoofdweg. De weg is op dit deel van het tracé 2x2 rijbanen.

Wat gebeurt er?

De bouw van het viaduct is een huzarenstuk. Het wegdek wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur heengeschoven. Dit noemen we Incremental Launching Method. Dit is een methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. We praten over 400 meter per rijrichting.

Deze bouwmethode is voor Nederlandse begrippen bijzonder. ILM is inmiddels een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden, maar in Nederland wordt hij voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt in gebruik. 

Het 'lanceren' gaat heel langzaam, met ongeveer 2,5 meter per uur. Volledig veilig, maar voor het verkeer dat er onderdoor rijdt wellicht een bijzonder gezicht. Beide wegdekken worden vanaf de noordzijde over het Terbregseplein heen geschoven. Hier bevindt zich de ‘bouwfabriek’ van het viaduct.’

 

 
Het viaduct Terbregseplein bestaat uit 2 wegdekken van +/- 400 meter. Een wegdek bestaat uit 17 segmenten. Per dek is er +/- 6.500 kuub beton nodig.
 

Aan het einde van het eerste kwartaal in 2024 is het lanceren klaar. Dan start de zogenoemde afbouwperiode; het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails.

 
 

Video: bouwmethode viaduct

Bij het Terbregseplein wordt een, voor Nederlandse begrippen, bijzondere bouwmethode toegepast: de Incremental Launching Method (ILM).

Dit is een methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. Projectleider Daniel van Dorsselaer vertelt er meer over. 

Aanleg viaduct: stap voor stap

De bouw van de fly-over Terbregseplein gaat in een aantal stappen. Deze bouwstappen hebben we weergegeven in een praatplaat.

Klik linksonder op de groene pijlen om van pagina naar pagina te gaan.

Bekijk hier de praatplaat

Video: timelapse viaduct Terbregseplein

In augustus 2022 hing het viaduct voor het eerst over rijdend verkeer. Van de eerste schuifbewegingen maakten we een timelapse. 

 
 

 

Planning

Kwartaal 4 2021| Start lanceren wegdekken viaduct Terbregseplein

Kwartaal 2 2022 | Start bouw viaduct President Rooseveltweg

Februari 2023 | Eerste betonstort tweede wegdek viaduct Terbregseplein

Eind februari 2023 | Laatste schuif eerste wegdek viaduct Terbregseplein

April 2023 |Start lanceren tweede wegdek viaduct Terbregseplein

Mei 2023 |Viaduct President Rooseveltweg bouwkundig gereed 

Juni 2023 |Prefab liggers viaduct Terbregseplein over het spoor leggen (treinen rijden dan een weekend niet) 

 

Terbregseplein in beeld 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.