Na het passeren van het viaduct gaat de weg met een ander viaduct de President Rooseveltweg over en duikt hij een paar honderd meter verder in een half verdiepte tunnel onder de Rotte door. Daarnaast worden de verbindingen met het onderliggend weggennet gemaakt door een afrit bij Terbregge en iets verder naar het noorden een toerit bij de Hoofdweg. De weg is op dit deel van het tracé 2x2 rijbanen.
De bouw van het viaduct is een huzarenstuk. Het wegdek wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur heengeschoven. Dit noemen we Incremental Launching Method. Dit is een methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. We praten over 400 meter per rijrichting. Deze bouwmethode is voor Nederlandse begrippen bijzonder. ILM is inmiddels een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden, maar in Nederland wordt hij voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt in gebruik.
Het 'lanceren' gaat heel langzaam, met ongeveer 2,5 meter per uur. Volledig veilig, maar voor het verkeer dat er onderdoor rijdt wellicht een bijzonder gezicht. Beide wegdekken worden vanaf de noordzijde over het Terbregseplein heen geschoven. Hier bevindt zich de ‘bouwfabriek’ van het viaduct.’
Bekijk hier welke stappen nodig zijn voor de bouw van het viaduct.
Het viaduct Terbregseplein bestaat uit 2 wegdekken van +/- 400 meter. Een wegdek bestaat uit 17 segmenten. Per dek is er +/- 6.500 kuub beton nodig.
Aan het einde van het eerste kwartaal in 2024 is het lanceren klaar. Dan start de zogenoemde afbouwperiode; het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails.
Bij het Terbregseplein wordt een, voor Nederlandse begrippen, bijzondere bouwmethode toegepast: de Incremental Launching Method (ILM).
Dit is een methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. Projectleider Daniel van Dorsselaer vertelt er meer over.
Het viaduct wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur heen geschoven. Deze bouwmethode wordt in Nederland voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt dat in gebruik is. Hoe we dat doen, leggen we uit in een factsheet.
Bekijk hier de factsheet
Met onze timelapsecamera volgden we ruim een jaar de bouw van het eerste deel van het viaduct over het Terbregseplein.
Inmiddels zijn we gestart met het bouwen van het tweede wegdek richting Rotterdam The Hague Airport. Medio 2024 verwachten we ook met dit dek aan de overkant te zijn.
Kwartaal 4 2021| Start lanceren wegdekken viaduct Terbregseplein
Kwartaal 2 2022 | Start bouw viaduct President Rooseveltweg
Februari 2023 | Eerste betonstort tweede wegdek viaduct Terbregseplein
Eind februari 2023 | Laatste schuif eerste wegdek viaduct Terbregseplein
April 2023 |Start lanceren tweede wegdek viaduct Terbregseplein
Mei 2023 |Viaduct President Rooseveltweg bouwkundig gereed
Juli 2023 |Start voorbereidende werkzaamheden bouw bypass viaduct Hoofdweg
Augustus 2023 |Prefab liggers viaduct Terbregseplein over het spoor leggen (treinen rijden dan een weekend niet)
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.