Terbregseplein Het Terbregseplein is een van de drukste verkeersaders van Nederland. Over dit bestaande knooppunt is een viaduct gemaakt dat de bestaande A16 verbindt met de A16 Rotterdam.

Terbregseplein

De bouw van het viaduct is een huzarenstuk. Het wegdek is, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur heengeschoven. Dit noemen we Incremental Launching Method (ILM-methode). Dit is een methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. We praten over 400 meter per rijrichting.

Deze bouwmethode is voor Nederlandse begrippen bijzonder. ILM is inmiddels een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden, maar in Nederland is hij voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt in gebruik. 

Het 'lanceren' gaat heel langzaam, met ongeveer 2,5 meter per uur. Volledig veilig, maar voor het verkeer dat er onderdoor rijdt wellicht een bijzonder gezicht. Beide wegdekken zijn vanaf de noordzijde over het Terbregseplein heen geschoven. Hier bevindt zich de ‘bouwfabriek’ van het viaduct.’

Alle stappen naar de realisatie van het viaduct hebben we uitgewerkt in een praatplaat. 

Bekijk hier de praatplaat Terbregseplein

 

 
Het viaduct Terbregseplein bestaat uit 2 wegdekken van +/- 400 meter. Een wegdek bestaat uit 17 segmenten. Per dek is er +/- 6.500 kuub beton nodig.
 

Begin 2024 is de lancering afgerond. Daarna startte de zogenoemde afbouwperiode; het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails.

 
 

Video: bouwmethode viaduct

Bij het Terbregseplein wordt een, voor Nederlandse begrippen, bijzondere bouwmethode toegepast: de Incremental Launching Method (ILM).

Dit is een methode in de civiele techniek waarbij een compleet brugdek vanaf slechts één kant naar de andere kant wordt 'gelanceerd'. Projectleider Daniel van Dorsselaer vertelt er meer over. 

Aanleg viaduct zonder hinder

Het viaduct wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur heen geschoven. Deze bouwmethode wordt in Nederland voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt dat in gebruik is. Hoe we dat doen, leggen we uit in een factsheet.

Bekijk hier de factsheet

Timelapse Terbregseplein

 In februari 2023 werd de schuifoperatie voor de rijbaan richting het zuiden al afgerond. Het laatste deel van de rijbaan richting het noorden is nu ook op zijn plek geschoven. Daarmee neemt het project afscheid van de inmiddels iconische blauwe ‘lanceerneus’.

 
 

 

Planning

Mei 2024 | Laatste schuif tweede wegdek viaduct Terbregseplein

Najaar 2024 | Prefab liggers van het tweede wegdek  over het spoor leggen (weekendafsluiting van het spoor)

Mei 2024 | Plaatsen (inrijden) van het viaduct verbindingsboog Hoofdweg-Terbregseplein 

 

Terbregseplein in beeld 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

Cookie-instellingen