De werkzaamheden zijn in volle gang bij het nieuwe knooppunt Zestienhoven. Straks rijdt het verkeer hier vanaf de A16 Rotterdam zo de A13 richting Delft en Den Haag op, en vice versa. Een echte uitdaging om naast een vliegveld en aan de rand van een beschermd natuurgebied zo’n wegverbinding te realiseren. Hoe gaat het eruit zien? Welke werkzaamheden staan op de planning? En wat betekent dit voor de omgeving?
De A16 Rotterdam zal met behulp van een verbindingsboog over de bestaande A13 heen op die weg worden aangesloten. Voor verkeer vanuit Delft betekent dit dat de A16 Rotterdam de doorgaande route wordt. Verkeer met bestemming Rotterdam Centrum, A20 Hoek van Holland, Rotterdam The Hague Airport en Spaanse Polder vervolgt de bestaande A13. De spitsstrook op de A13 richting Delft blijft bestaan.
Om ruimte te maken voor de A16 Rotterdam wordt de huidige A13 een stukje richting de Schieveensedijk gelegd. Om die verbreding te realiseren worden er drie viaducten verlegd en vernieuwd: 1. Nieuwe onderdoorgang Hofwijktunnel 2. Nieuwe brug over de Schieveensedijk 3. Nieuw viaduct verbindingsboog A16/A13
Met de nieuwe verbindingsboog knopen we de A13 en de A16 Rotterdam aan elkaar.
Viaducten, bruggen en andere objecten noemen we in de bouw kunstwerken. En om ze van elkaar te onderscheiden, geven we ze ook een cijfer mee. Zo is het viaduct dat de A16 Rotterdam met de A13 gaat verbinden kunstwerk 10.
Sinds maart 2022 rijdt het verkeer op de A13 richting Den Haag onder dit nieuwe viaduct door. Hoe ziet het nieuwe viaduct eruit en hoe is het gebouwd?
Lees het interview met collega Martijn
Het bestaande fietspad aan de noordzijde van de Doenkade komt te vervallen, maar er blijft wel een aansluiting met de recreatieve fietsroutes.
Het fietspad aan de zuidzijde wordt verbreed en krijgt twee rijrichtingen.
Ga naar de projectkaart en bekijk de toekomstige situatie.
Naar de projectkaart
Sinds medio 2023 is het eerste deel A16 Rotterdam in gebruik als N209. Het gaat om ongeveer 5 kilometer asfalt ter hoogte van Rotterdam The Hague Airport, tussen de Vliegveldweg en de Ankie Verbeek-Ohrlaan in Rotterdam. Tot de openstelling van de A16 Rotterdam eind 2025 blijft dit deel van de weg een provinciale weg (N209).
Bekijk hier enkele foto's
Juni 2025 | Start aanleg zonnevelden
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.