Rijkswaterstaat realiseert de A16 Rotterdam, de nieuwe verbinding tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De 11 km lange rijksweg verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid in het noordoostelijk deel van Rotterdam, in Lansingerland en in de omliggende regio.
Met grondwallen, een half verdiepte tunnel door het Lage Bergse Bos, geluidschermen en geluiddempend asfalt wordt de energieneutrale A16 Rotterdam een van de best ingepaste rijkswegen van Nederland. De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.
Vergelijk de huidige en nieuwe situatie van de A16 Rotterdam via de digitale projectkaart. Zoom in op verschillende locaties en bekijk de toekomstige situatie.
Ga naar de digitale projectkaart
De bouw van de A16 Rotterdam is al vrij ver gevorderd. Het grootste deel van het constructiewerk is al voltooid. De komende periode concentreren we ons op het aanleggen van de wegen tussen de bouwwerken (o.a. viaducten), waardoor de uiteindelijke situatie steeds zichtbaarder wordt. In de Rottemerentunnel werken we momenteel hard aan de installatie van tunneltechnische systemen, die we sinds eind 2023 gedurende een jaar aan het testen zijn. Eind 2025 moet de A16 Rotterdam klaar zijn en open gaan voor verkeer. Raadpleeg de projectpagina’s voor de meer informatie:
• Rottemerentunnel • Terbregseplein • Ankie Verbeek-Ohrlaan • Kruising HSL en Randstadrail • Aansluiting N471 • Aansluiting A13 • Viaduct Hoofdweg
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.