Nu de bouw op stoom is, heeft Sven nauwelijks nog last van de werkzaamheden. Sterker nog: hij heeft veel bewondering voor het project. Klagen doet hij dan ook niet. ‘Ik heb maar een tuincentrum van 3000 m2 en ik heb mijn handen vol om elke dag zo’n 10 collega’s aan te sturen. Dat vind ik al moeilijk zat. Als ik naar buiten kijk, zie ik daar tientallen mensen aan het werk, en ze weten precies wat ze moeten doen. Dat vind ik zo knap uitgedacht, dat kan ik niet hoor. Ik ga dus niet zeggen dat er dingen anders moeten.’
Beter bereikbaar
Sven denkt dat door de komst van de A16 Rotterdam het tuincentrum beter bereikbaar wordt. ‘Ik heb heel veel klanten uit Hillegersberg, die komen via de Molenlaan en die staat vaak vast. Ik hoop dat dat door de nieuwe snelweg straks beter is.’
Tijdens de werkzaamheden is zijn winkel eigenlijk altijd goed bereikbaar. ‘Nu is alleen de Hoofdweg gedeeltelijk dicht, dat is vervelend. Maar dat zijn geen werkzaamheden voor de A16 Rotterdam, dus daar kunnen jullie niets aan doen.’
Zandtransporten
Twee jaar geleden merkte Sven wel dat het wat drukker was op de wegen rond zijn tuincentrum. Zandwagens reden af en aan. ‘Ik dacht toen wel eens: “wat is dit allemaal”. En toen er ook nog een huis werd afgebroken vond ik dat eigenlijk wel zonde.’ Inmiddels kijkt Sven er anders naar. ‘Dat zand was nodig om de bouwweg aan te leggen, waarop het bouwverkeer nu rijdt. Dus door de drukte toen, is het nu juist rustiger op de weg.’ En over dat huis zegt hij nu: ‘Ik vind het fijn als de A16 Rotterdam er straks is, en daarvoor moest er plek worden gemaakt. Het was dus voor een goed doel. En als bijkomend voordeel ben ik overeengekomen met de gemeente dat ik volgend jaar mag uitbreiden.
In zijn zaak spreekt Sven wel eens omwonenden die wel last hebben van de werkzaamheden. ‘Toen er damwanden werden geplaatst, was dat wel een kabaal ja. Het glas trilde hier helemaal. Ik hoef hier alleen maar te werken en ga ’s avonds weer naar huis. Voor mij is lawaai niet zo’n probleem, maar ik begrijp dat het vervelend is als je geluid ook ’s nachts hoort als je wil slapen.’
Goede communicatie
Sven weet goed wat hij van de werkzaamheden kan verwachten. Daar zorgt omgevingsmanager Paul Eijking voor, op wie hij erg is gesteld. ‘Hij denkt altijd goed met mij mee en mailt over afsluitingen die eraan komen en stuurt ook een planning per week, zodat je weet wat er gaat komen. Daar stem ik de inkoop van mijn planten en bloemen op af. Als ik weet dat de weg is afgezet en klanten moeten meer moeite doen om het tuincentrum te bereiken, dan probeer ik daarop in te spelen met leuke acties en scherpe aanbiedingen. Op die manier probeer je het voor je klanten toch zo interessant mogelijk te maken om langs te komen.’
Uitkijkpunt
Op de parkeerplaats van zijn tuincentrum staat een uitkijkpunt van waar je uitzicht hebt op de werkzaamheden. Geïnteresseerden komen zo nu en dan naar het werk kijken. Zelf beklimt Sven ook wel eens de trappen om te kijken hoe het vordert. ‘Maar wat er precies gebeurt weet ik niet hoor. Ik heb twee linkerhanden. Paul komt het af en toe wel eens uitleggen, zodat ik weet waar ik naar kijk. Dat kan hij goed.’