De vraag die we deze keer kregen: waar komt de modder vandaan die momenteel op de tunnel ligt?
Hergebruik
De Rottemerentunnel krijgt steeds meer vorm. Van buiten lijkt de tunnel al bijna klaar. Na het storten van het laatste stuk dak zijn we begonnen met het aanbrengen van zand en modder boven op de tunnel. En het interessante is: de modder die we tussen 2020 en 2022 hebben verwijderd, wordt nu hergebruikt. We hebben de modder tijdelijk opgeslagen in een depot ten zuiden van de Rotte en gebruiken deze nu om de tunnel te bedekken. Momenteel wordt er een substraat aan de modder toegevoegd, waardoor de grond zwart kleurt. Dit substraat dient als voeding voor de uiteindelijke beplanting. In het najaar en de winter van 2024-2025 hopen we de eerste bomen en planten boven op de tunnel te kunnen planten.
Hoe zat het ook alweer?
Voordat we de Rottemerentunnel konden bouwen, moesten we eerst de bouwkuipen uitgraven. Dit werk heeft plaatsgevonden tussen 2020 en 2022. Er waren in totaal 34 bouwkuipen, variërend in grootte van 50 tot 200 meter. Twee jaar lang, vijf (soms zeven) dagen per week, in allerlei weersomstandigheden, heeft de aannemer hard gewerkt om de grond uit te graven. Uiteindelijk is er ongeveer 750.000 kubieke meter grond verwijderd. Dat staat gelijk aan 44.117 vrachtwagens vol grond.
Technologie tijdens het uitgraven
Alle bouwkuipen voor de tunnel zijn nat ontgraven. Dit houdt in dat we de bouwkuipen tijdens het uitgraven vol lieten lopen met water. Omdat we onder water moesten graven, was het lastig te zien hoe ver we al waren. Het uitgraven werd daarom gedaan met behulp van geavanceerde technologie. Een onbemande boot met de naam VOX Metiri maakte in slechts een kwartier een 3D-kaart van een bouwkuip van 200 meter. Hiermee konden we precies zien hoeveel er al was uitgegraven, hoe nauwkeurig dat was gedaan, en of we de juiste diepte hadden bereikt. Deze informatie werd direct naar de graafmachinist gestuurd.