[artikel] Op bezoek bij de verkeerscentrale

08-11-2023 1211 keer bekeken {0} reacties

Wie de verkeerscentrale in Rhoon binnenstapt, ziet een grote ruimte met talloze beeldschermen. Daarmee houden wegverkeersleiders de rijkswegen, tunnels en bruggen in een groot deel van Zuid-Holland in de gaten.

Sinds kort is ook de A16 Rotterdam hier zichtbaar. Een mijlpaal: ‘We kunnen nu live alles testen.’

Coördinerend wegverkeersleider Adger Timmer wijst naar een van de elf schermen bij zijn bureau. ‘Hier zie je de Rottemerentunnel.’ Hij toont een gestileerd bovenaanzicht van de gloednieuwe tunnel, inclusief de rijstroken, matrixborden en nooduitgangen. Dan zoomt Adger uit. ‘En hier zie je de hele A16 Rotterdam.’ Hij laat een kaart van de regio Rotterdam zien, met daarop ook het tracé van de nieuwe rijksweg langs de noordoostrand van de stad.

54 technische systemen testen

‘Sinds kort is de A16 Rotterdam zichtbaar op onze schermen. We kunnen de systemen op en om de weg nog niet bedienen, maar wel al testen’, legt hij uit. ‘We kijken bijvoorbeeld of de knoppen goed werken, en de juiste naam hebben. Als ik hier op een pijl klik, wil ik dat er ook echt een pijl verschijnt op de matrixborden, en geen rood kruis.’

De Rottemerentunnel is een belangrijk onderdeel van de A16 Rotterdam – ook voor de wegverkeersleiders. In totaal zitten er 54 technische systemen in de tunnel. Denk aan het omroepsysteem, de vluchtdeuren en ventilatie, maar ook de verlichting en matrixborden. De komende tijd testen Adger en zijn collega’s of die allemaal goed aangestuurd kunnen worden vanuit de verkeerscentrale.

Fouten vinden

Een van die collega’s is Niels de Heus, adviseur verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat. ‘Het is belangrijk dat de testen nu al gebeuren’, vertelt hij. ‘In de beginfase kun je de fouten er nog makkelijk uithalen. Als de weg straks open is, gaat dat veel moeilijker.’

Samenhang

De 54 systemen in de tunnel worden nu nog afzonderlijk getest. In april 2024 komt daar verandering in. ‘Dan gaan we de samenhang van de systemen testen. We willen zeker weten dat ze ook goed blijven functioneren als we ze tegelijkertijd gebruiken’, legt Adger uit.

Brandoefening

De échte voorbereiding komt vervolgens in 2025. ‘Drie tot vier maanden voor de opening van de tunnel krijgen de wegverkeersleiders een speciale opleiding, zodat zij de tunnel goed kunnen bewaken en bedienen. Daarvoor maken we een digitale testomgeving met speciale scenario’s. Wat doe je bijvoorbeeld als er brand uitbreekt in de linker tunnelbuis? In 2,5 dag wordt iedereen klaargestoomd om de tunnel te bewaken en bedienen.’

Klaar voor de start

Wordt het een spannend moment als eind 2025 de eerste auto door de tunnel rijdt? ‘Nee’, zegt Adger resoluut. ‘De Rottemerentunnel is bijzonder want hij is energieneutraal, maar qua bediening is hij wel vergelijkbaar met andere tunnels in ons gebied. Dat maakt ‘m makkelijk om te bedienen. Bovendien zijn we straks goed opgeleid en voorbereid. We zijn klaar voor de start!’

Cookie-instellingen