[artikel] Testen Rottemerentunnel nu al in volle gang

07-12-2022 934 keer bekeken

Onderdeel van de A16 Rotterdam is de Rottemerentunnel door het Lage Bergse Bos. Auto’s moeten veilig door de tunnel kunnen rijden. Daar zijn veel technische installaties voor nodig. Denk bijvoorbeeld aan ventilatoren en luidsprekers. Al die veiligheidsinstallaties worden uitgebreid getest.

Je denkt misschien dat dat pas kan als de tunnel af is. Maar niets is minder waar. Testmanager Hans Pos van bouwcombinatie De Groene Boog en zijn collega’s zijn er al druk mee bezig.

De Rottemerentunnel is namelijk helemaal nagebouwd in 3D. De zogenoemde digital twin van de tunnel ziet er niet alleen leuk uit, maar is een echt werkend systeem, waardoor De Groene Boog de software van de besturing nu al kan testen. ‘Er zitten 54 verschillende soorten installaties in de tunnel en ook die hebben we allemaal in 3D nagebouwd. Zo kunnen we bijvoorbeeld de camerabeelden van alle 96 camera’s digitaal oproepen’, vertelt Hans.

Calamiteiten nabootsen

Om te testen of alles goed werkt, kan de software calamiteiten nabootsen. Denk aan een aanrijding of een brand. ‘In zo’n geval moeten allerlei technische installaties gaan samenwerken’, legt Hans uit.’De slagbomen moeten dicht, de lampen gaan feller schijnen, de omroepinstallatie vertelt wat je moet doen en de ventilatoren gaan blazen.

En met de camera’s moeten we goed zicht hebben op de plek van het incident.’ In het 3D-model kan dat nu al allemaal getest worden. Aan het einde van het jaar vinden de laatste softwaretests plaats. ‘Dat de besturing goed werkt, weten we dus al voor de tunnel af is.’

Testen in echte tunnel

Natuurlijk wordt ook nog getest of alle technische installaties die straks in de tunnel hangen daadwerkelijk doen wat ze moeten doen. Hans: ‘Eerst kijken we naar het gedrag van de afzonderlijke installaties. Is de slagboom inderdaad na 30 seconden dicht? Is het licht precies zo sterk als het moet zijn?’ Daarna wordt gekeken of de installaties ook samenwerken. ‘Als de slagbomen dicht gaan, moeten ook de verkeerslichten op rood bijvoorbeeld.’ Uiteindelijk worden er allemaal scenario’s gemaakt voor verschillende calamiteiten. ‘En als er echt een calamiteit is, moet 1 druk op de knop voldoende zijn om alle systemen in werking te zetten.’

Opleiden

Wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat bedienen de tunnel straks vanuit de verkeerscentrale in Rhoon. Om te zorgen dat zij met het systeem kunnen werken, komt er een opleidings- en trainingssysteem. Hans: ‘Dat doen we op basis van het 3D-model. We kunnen dan bijvoorbeeld een scenario instellen dat een van de ventilatoren in storing is, of dat er een hond door de tunnel loopt. We kijken dan hoe de wegverkeersleider daarmee omgaat.’

Eerste installaties geïnstalleerd

In de tunnel zijn ondertussen de eerste installaties al geïnstalleerd, weet Pos. ‘Op een stuk van 100 meter zijn al luidsprekers opgehangen en binnenkort beginnen we met de verlichting.’ Ook zijn de eerste kabelgoten en schakelkasten voor het voedingssysteem al in de tunnel te vinden. Hans: ‘Over anderhalf jaar beginnen we met het testen van de software in de tunnel.’

Cookie-instellingen