[beeld] Fotoreportage: A13 verlegd onder nieuw A16 Rotterdam viaduct

09-03-2022 8705 keer bekeken

Afgelopen weekend verlegden we de A13 richting Den Haag naar de definitieve locatie onder het gloednieuwe viaduct van de A16 Rotterdam door.

Er werd dag en nacht gewerkt, 55 uur aan een stuk door. Ruim 125 man waren continu aanwezig en de teams wisselden elkaar af in ploegendiensten. Er werd 5.100 ton asfalt weggefreesd, 4.400 kuub grond ontgraven, 7.500 ton fundering aangebracht, 4.500 ton asfalt gedraaid, 2,5 km geleiderail gemonteerd en 4,5 km belijning aangebracht. Twee nieuwe portalen zijn in gebruik genomen en er werden 20 nieuwe detectielussen in het wegdek aangebracht, die in verbinding staan met de signaalgevers (de matrixborden) en de verkeerscentrale. Alles erop en eraan.

Een nieuw stukje snelweg van 2 kilometer aansluiten vergt dus nog al wat werk, maar de klus zit erop! Over anderhalve week sluiten we de andere kant van de snelweg af en verleggen we tijdelijk de rijbaan richting Rotterdan. We kunnen dan veilig en zonder al teveel verkeershinder verder bouwen aan de Hofwijktunnel en de duikerbrug Tempelweg, die voor de komst van de A16 Rotterdam worden verbreed.

Bekijk in deze fotoreportage hoe de werkzaamheden in dit zonnige voorjaarsweekend verliepen.

Fotografie: Daisy Komen

Overzicht met links de rijbaan richting Rotterdam, en rechts de afgesloten rijbaan richting Den Haag. Op deze foto zijn de onderlagen al aangebracht.

 

Het slijpen van detectielussen in het asfalt. De lussen staan in verbinding met de signaalgevers (matrixborden) en de verkeerscentrale. Bij file of incidenten worden de signaalgevers ingeschakeld en kan de verkeerscentrale indien nodig actie ondernemen.

 

Als de kabels zijn aangebracht, wordt de sleuf dicht gegoten met bitumen.

 

We sluiten de bekabeling van de detectielussen aan op een zogeheten wegkantstation, die weer zorgt voor de verbinding met de signaalgevers en de verkeerscentrale. 

 

Na de onderlagen te hebben aangebracht, is het tijd voor de deklaag van het asfalt. Maar liefst vijf asfaltploegen waren afgelopen zondagmiddag volop aan het werk om de aansluitingen te maken. Het tussenliggende deel, onder het viaduct, werd in de afgelopen weken al gemaakt. 

 

Twee asfaltploegen werken naast elkaar aan de deklaag. 

 

 

 

Plaatsen van de nieuwe verlichting. 

 

Landmeter aan het werk om de belijning voor te bereiden. 

 

De belijning wordt met de machine aangebracht, maar de speciale ikonen zoals een ‘verdrijvingspijl’ dat gaat helemaal met de hand met behulp van sjablonen. 

 

Bijvullen van de emmer met markeringsverf, in vaktermen ‘thermoplast’.   

 

De laatste hand aan de pijl wordt gelegd. 

 

De A13 is verlegd onder het nieuwe viaduct. We bouwen dit viaduct zodat de nieuwe A16 Rotterdam straks in het midden van de A13 kan aansluiten.

 

Maandag 7 maart om 05.00u zat het werk erop en werd de A13 richting Den Haag weer opengesteld. Op de nieuwe, definitieve plek! 

 

 

Cookie-instellingen