[artikel] Huzarenstuk: bouw fly-over Terbregseplein

13-07-2021 1594 keer bekeken

De bouw van de A16 Rotterdam komt in een volgende versnelling. Naast de realisatie van de Rottemerentunnel en de aansluiting met de A13, worden bij het Terbregsepein voorbereidingen getroffen voor de bouw van een fly-over over het verkeersknooppunt.

Met de zogenoemde ILM-methode (Incremental Launching Method) wordt in totaal zo’n 800 meter wegdek (400 meter per rijrichting) in delen over het bestaande weggennet geschoven om de verbinding te maken met de bestaande A16.

Voorbereidingen

Iedere automobilist die het Terbregseplein passeert, ziet inmiddels de betonnen pijlers omhoogsteken. Meer onzichtbaar voor de omgeving is de voorbouwlocatie iets verderop; een ‘fabriek op locatie’ waar vanaf september de start van het lanceren van de wegdekken gepland is. Afgelopen weken is door bouwcombinatie De Groene Boog gewerkt aan de opbouw van de ‘lanceerneus’. Met behulp van dit stalen frame worden de betonnen wegdekdelen straks naar de overzijde geschoven.

Uniek in Nederland

Alhoewel het niet de eerste keer is dat in Nederland deze werkwijze wordt toegepast, heeft het Terbregseplein een primeur met het schuiven over een snelweg die al in gebruik is. In bergachtige gebieden is toepassing van de ILM-methode meer gangbaar. Voordeel van de methode is dat grotere overspanningen makkelijker overbrugd kunnen worden. Een bijkomend voordeel bij de A16 Rotterdam is dat er geen extra grote afsluitingen nodig zijn om de fly-over te kunnen bouwen.

Lanceerproces

Aan de noordkant van het Terbregseplein ligt de zogenoemde voorbouwlocatie. Bij deze bouwmethode worden betonnen brugdekdelen vanaf de voorbouwlocatie richting de betonnen pijlers (steunpunten) gelanceerd. Dat gebeurt met een snelheid van circa 2 - 2,5 meter per uur. De neus overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld. In totaal gaat het om ongeveer 400 meter dek per rijrichting. Het wegdek wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur (A20) heen geschoven.

Voorbouwlocatie

Elk dek ‘doorloopt’ drie zones: de prefabzone, de bekistingszone en als laatste de curingzone. Eerst wordt het staal van het dek gevlochten, vervolgens in de bekistingszone het beton gestort en als laatste vindt de afwerking plaats. Nadat het een dek is gegoten, moet het twee weken uitharden voordat het over de weg geschoven kan worden.

Planning

In september 2021 start het inschuiven van de eerste wegdekken. Na ongeveer 8 maanden wordt het proces herhaald voor de andere rijrichting, met halverwege zo’n 2 maanden tijd om de voorbouwlocatie gereed te maken voor de lancering van het westelijke dek.

Maand van het Terbregseplein

De maand oktober staat in het teken van het Terbregseplein. Het team organiseert, onder andere in de Expo A16 Rotterdam, diverse activiteiten voor jong en oud. Ook vinden verschillende lezingen plaats. Binnenkort wordt het programma bekendgemaakt op deze website.  Voor sommige activiteiten is aanmelding nodig.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.