Een paar weken terug mocht de VOX Metiri voor het eerst te water in één van de bouwkuipen van de toekomstige Rottemerentunnel. Alle bouwkuipen voor de tunnel worden nat ontgraven. Dit houdt in dat we de bouwkuip tijdens het uitgraven vol laten lopen met water. Op deze manier voorkomen we dat de bouwkuipbodem opbarst en hoeft er geen grondwater onttrokken te worden. Onder water graven we de bouwkuip leeg. Vooral rondom de funderingspalen moet dit nauwkeurig gebeuren, omdat er anders geen goede aansluiting is met de betonnen vloer, die we in een later stadium – ook onder water - storten. Omdat we onder water graven, is het lastig te zien hoe ver we al zijn. De VOX Metiri biedt de oplossing. “Onder het bootje hangt een multibeam”, vertelt Ronald. “Deze ‘camera’ maakt een 3D-opname van de bodem. Dat geeft ons veel inzicht in wat er onder water gebeurt. Zo zien we precies wat er is weggegraven, hoe nauwkeurig er is gegraven en of we al op diepte zijn.” In een kwartier meet de VOX Metiri de gehele bouwkuip.
Autonoom varen
Eerder maakten we gebruik van een bemand vaartuig. “Met de komst van dit slimme vaartuig is er geen bemanning meer nodig”, legt Ronald uit. “Het bootje kan namelijk van een afstand bestuurd worden, maar kan ook autonoom varen op vaarlijnen die je van tevoren invoert. Deze ‘route’ vaart de boot dan helemaal uit zichzelf.” Daarnaast is het bootje ook een stuk kleiner dan het vaartuig dat normaal ingezet wordt en het werkt sneller. Ronald: “In een bouwkuip zoals hier bij de tunnel, is het makkelijker om een klein bootje te water te laten dan een boot van zeven meter. De VOX Metiri kunnen we gewoon zelf in het water leggen.”
Vorderingen van het ontgraven
Als alle grond is weggegraven, kan de constructievloer worden gestort. De VOX Metiri zetten we ook bij de andere bouwkuipen in om zo snel en efficiënt een beeld te krijgen van de vorderingen van het ontgraven van de Rottermerentunnel.