Energieneutraal

7215 keer bekeken

Al het nieuws rondom belangrijke thema's als geluid, luchtkwaliteit en natuur, bundelen we hier in themadossiers. Mist u informatie of heeft u een suggestie voor een nieuw dossier? Laat het ons weten via de contactpagina.

De A16 Rotterdam is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met een tunnel. En dat terwijl een tunnel normaal gesproken als een flinke energieslurper wordt gezien.

In de Rottemerentunnel zitten straks 54 verschillende elektrische systemen. Van ventilatoren tot camera’s, matrixborden, detectielussen en nog veel meer. Bij elkaar is er voor die systemen net zoveel stroom nodig als voor een gemiddelde woonwijk. Om de tunnel energieneutraal te maken, wordt het stroomverbruik tot een minimum beperkt en alle energie met zonnepanelen opgewekt. 

Verlichting

Verlichting is daarbij de grootste energiegebruiker. Vooral op zonnige dagen. Dan moet de overgang naar de donkere tunnel zo klein mogelijk gemaakt worden en moeten lampen fel schijnen. Er is minder licht nodig als de reflectiewaarde van het asfalt en de wanden hoger is. Daarom komt er in de tunnelmonden lichter asfalt en wordt er een coating aangebracht op de tunnelwanden. Hierdoor hoeven de lampen minder fel te schijnen. Daarnaast wordt er gebruikt gemaakt van energiezuinige ledverlichting.

Wisselstroom en gelijkstroom

95% van installaties werkt op gelijkspanning, terwijl ze worden gevoed met wisselspanning. Daar moet dan een omvormer tussen om de energie om te zetten, terwijl dat veel energie gebruikt. Bijvoorbeeld: Een laptop werkt op gelijkspanning, terwijl er wisselspanning uit het stopcontact komt. Het blok aan de kabel waarmee je je laptop oplaadt, werkt als omvormer. Dat blok wordt vaak warm, terwijl je geen warmte nodig hebt. Die warmte zien we als verlies. Om dit tegen te gaan zou de laptop op wisselspanning moeten werken, of meteen gevoed worden met gelijkspanning. En dat laatste is precies wat we in de tunnel gaan doen. We gaan gelijkspanning aanbieden, zodat er geen omzetters meer nodig zijn. Er is nog nergens een tunnel en weg gebouwd met zo’n grote gelijkstroom installatie.

Collega Jostein geeft in onderstaand filmpje een toelichting:

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen