Geluid

1857 keer bekeken

Al het nieuws rondom belangrijke thema's als geluid, luchtkwaliteit en natuur, bundelen we hier in themadossiers. Mist u informatie of heeft u een suggestie voor een nieuw dossier? Laat het ons weten via de contactpagina.

Verkeer maakt geluid en kan zorgen voor overlast. Zo ook het verkeer op de A16 Rotterdam. Rijkswaterstaat houdt bij het wijzigen, aanleggen en het dagelijks beheer van alle rijkswegen daarom in de gaten of het geluid binnen de wettelijk gestelde grenzen blijft.

Geluid tijdens werkzaamheden 

De aanleg van de A16 Rotterdam heeft grote impact op de omgeving. Veel omwonenden aan de rivier de Rotte hebben last van geluid en trillingen. Bouwen in dichtbevolkt gebied is sowieso een uitdaging. Daarom nemen we de bewoners, nog meer dan voorheen, mee in onze vraagstukken. Op de website van Rijkswaterstaat vertelt omgevingsmanager Wouter de Vos welke maatregelen we nemen op de overlast zo veel mogelijkte beperken. 

Lees het hele interview met omgevingsmanager Wouter op Rijkswaterstaat.nl

Geen toename geluid door verkeer

Geluid door verkeer is aan normen gebonden. Dit staat in de Wet milieubeheer. Wanneer Rijkswaterstaat een nieuwe snelweg aanlegt, moet altijd getoetst worden of in de nieuwe situatie de geluidgrenzen niet worden overschreden. Gebeurt dit toch? Dan nemen we maatregelen om ervoor te zorgen dat we alsnog op of onder de norm blijven. Zo ook in het geval van de A16 Rotterdam. We gebruiken extra stil asfalt, plaatsen geluidschermen en zorgen voor grondwallen ter hoogte van het Schiebroeksepark. In het Lage Bergse Bos ligt de A16 Rotterdam in een half verdiepte landtunnel. Door al die maatregelen is er niet of nauwelijks extra geluidhinder voor de omgeving.

Saldo Nul

Op aandringen van omwonenden en de lokale politiek maken de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeenten Rotterdam en Lansingerland zich in samenspraak met Rijkswaterstaat hard voor Saldo Nul. Dat betekent: geen toename van geluid door verkeer ten opzichte van 2012, de situatie zonder de A16 Rotterdam. In 2015 zijn daarover afspraken gemaakt. Zo heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu destijds toegezegd dat op grote delen van de A16 Rotterdam het nieuwste, geluiddempende asfalt tweelaags zoab fijn wordt toegepast. De regionale overheden trekken extra geld uit voor meer en ook hogere geluidschermen op een aantal locaties. Welke ‘Saldo Nul’-maatregelen worden genomen, staat in de Inpassingsovereenkomst A16 Rotterdam en de bijbehorende Afsprakenkaart van 2015. Deze afspraken zijn meegenomen in het Tracébesluit A16 Rotterdam dat in augustus 2016 werd gepubliceerd.

In 2015 maakten we onderstaande film over geluid en luchtkwaliteit langs de A16 Rotterdam. Meer weten over geluid en rijkswegen? Kijk dan op de website van Rijkswaterstaat

Bekijk hier eerder gepubliceerde documenten over Geluid. 

 

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.