Geluid

10647 keer bekeken

Verkeer maakt geluid en kan zorgen voor overlast. Zo ook het verkeer op de A16 Rotterdam. Rijkswaterstaat houdt bij alle rijkswegen daarom in de gaten of het geluid binnen de wettelijk gestelde grenzen blijft.

Geen toename geluid door verkeer

Geluid door verkeer is aan normen gebonden. Dit staat in de Wet milieubeheer. Wanneer Rijkswaterstaat een nieuwe snelweg aanlegt, moet altijd getoetst worden of in de nieuwe situatie de geluidgrenzen niet worden overschreden. Gebeurt dit toch? Dan nemen we maatregelen om ervoor te zorgen dat we alsnog op of onder de norm blijven. Zo ook in het geval van de A16 Rotterdam. We gebruiken extra stil asfalt, plaatsen geluidschermen en zorgen voor grondwallen ter hoogte van het Schiebroeksepark. In het Lage Bergse Bos ligt de Rottermerentunnel van de A16 Rotterdam half verdiept. Door al die maatregelen is er niet of nauwelijks extra geluidhinder voor de omgeving.

Saldo Nul

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeenten Rotterdam en Lansingerland hebben zich in ingezet voor Saldo Nul. Dat betekent: geen toename van geluid door verkeer ten opzichte van 2012, de situatie zonder de A16 Rotterdam. In 2015 zijn daarover afspraken gemaakt. Daarom past Rijkswaterstaat op grote delen van de A16 Rotterdam het nieuwste, geluiddempende asfalt tweelaags zoab toe. En op een aantal locaties zijn meer en hogere geluidsschermen geplaatst. 

Meer weten over geluid en rijkswegen? Kijk dan op de website van Rijkswaterstaat. Bekijk hier eerder gepubliceerde documenten over Geluid.

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen