Bedrijventerrein Schiebroek ziet kansen door komst A16 Rotterdam

March 13, 2018 1539 keer bekeken 0 comments

Pal naast bedrijventerrein Schiebroek wordt vanaf volgend jaar de A16 Rotterdam aangelegd. Volgens parkmanager Edwin Markus biedt de nieuwe snelweg kansen voor Schiebroek: ‘Voor de bereikbaarheid, maar ook voor het verder verduurzamen van ons terrein.’

Foto: parkmanager Edwin Markus. Fotograaf: Sjaak Boot

 

Bedrijventerrein Schiebroek bevindt zich aan de westkant van de Rotterdamse wijk Schiebroek. Het terrein grenst aan de Doenkade (N209) en de G.K. van Hogendorpweg (N471), vlakbij Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek. Op bedrijventerrein Schiebroek huizen ruim 100 ondernemers, werkzaam in uiteenlopende sectoren. Je vindt hier aannemersbedrijven, loodgieters en schilders, maar ook een fotograaf, interieurstylist en een tuincentrum. Met de komst van de nieuwe A16 Rotterdam staat er vanaf 2019 een grote verandering op de agenda voor de ondernemers op het bedrijvenpark. Hoe kijken zij aan tegen de komst van de nieuwe A16 Rotterdam?

 

Duurzaamheid speelt glansrol op bedrijventerrein Schiebroek

Edwin Markus is parkmanager op bedrijventerrein Schiebroek. Hij is verantwoordelijk voor het onderhoud van het terrein en treedt op als vraagbaken voor de ondernemers. Markus: ‘Ik werk hier alweer sinds 2011. Mijn taak destijds was om het terrein nieuw leven in te blazen. Dat is gelukt.’ Markus: ‘Duurzaamheid speelt hier nu een glansrol. De komst van de A16 Rotterdam is een uitgelezen kans om het thema nog meer in de schijnwerpers te zetten.’ Op een bord bij de ingang van het terrein staat in grote letters te lezen: ‘#EnergiePositief’. ‘Vorig jaar zijn we gestart met het Bepositief-project’, licht Markus toe. ‘Het doel van het project is om hier in 2020 meer energie op te wekken dan we verbruiken.’

 

Belang ondernemers voorop

Als parkmanager is Markus bij bijna alle bijeenkomsten over de A16 Rotterdam geweest. In het begin was er in de omgeving veel discussie over de ontsluitingsweg voor het bedrijventerrein, die ten zuiden van de A16 Rotterdam komt, aan de noordrand van het Schiebroeksepark. De bewoners (en ondernemers) in het gebied zagen de ontsluitingsweg liever aan de noordkant van de A16, maar dit bleek verkeerstechnisch niet te passen. ‘Ik vind het belangrijk om bijeenkomsten bij te wonen en me uit te spreken en op de hoogte te blijven van de plannen’, vertelt Markus. ‘Het belang van de ondernemers is daarbij voor mij het allerbelangrijkst. Toen we hier hoorden dat de nieuwe snelweg er zou komen, hadden we meteen verschillende ideeën over hoe we daar van kunnen profiteren. Zo kunnen we zonnepanelen plaatsen op de grondwallen langs ons terrein.’ Ondernemer Leon Goedhart van webshop Ecomondo wil behalve zonnepanelen ook investeren in groene daken. Goedhart: ‘Groene daken zijn goed voor de opname van fijnstof en kunnen helpen het geluid van vliegtuigen enigszins te isoleren.’ Zo werken de ondernemers op het terrein samen met parkmanager Markus steeds verder aan hun duurzaamheidsambities.

 

Ondernemer Dick van der Graaf. Fotograaf: Sjaak Boot

 

Bedrijven Investeringszone (BIZ)

Met de komst van Markus werd bedrijventerrein Schiebroek in 2011 ook een zogenoemde Bedrijven Investeringszone (BIZ). Dat betekent dat de ondernemers zich verenigingen om samen te investeren in een betere onderneemomgeving. Dick van der Graaf van aannemingsbedrijf Van der Graaf werd voorzitter van de BIZ. Van der Graaf werkt al meer dan 30 jaar vanaf het bedrijventerrein en heeft het door de jaren heen behoorlijk zien veranderen. ‘Er werd nieuw asfalt gelegd, meer groen geplant en de leegstand werd aangepakt.’

 

‘A16 Rotterdam ontlast het drukke verkeer’

De komst van de nieuwe snelweg is volgens Van der Graaf nog een stapje naar verbetering. ‘Ik snap best dat er zorgen zijn om de snelweg, maar hoe je het ook went of keert, de nieuwe situatie gaat het drukke verkeer ontlasten. Het is typisch Nederlands om overal tegenaan te schoppen voordat er überhaupt iets is gebeurd’, vertelt hij. Net als Markus ziet ook Van der Graaf mogelijkheden om het terrein verder te verduurzamen als de A16 Rotterdam er eenmaal ligt, met zonnepanelen op de taluds. Maar hij heeft ook een zorg. Door de komst van een grondwal ter hoogte van het bedrijventerrein en geluidschermen op het viaduct over de HSL en de Randstadrail, komt mogelijk de zichtlocatie van het terrein in gevaar. ‘Ik vrees dat we straks vanaf de nieuwe weg niet meer te zien zijn’, zegt Van der Graaf.

 

Bereikbaarheid en zichtlocatie

Ook Berry Pronk van Kookstudio 25 vraagt zich af of zijn bedrijf nog voldoende zichtbaar zal zijn vanaf de nieuwe A16 Rotterdam. Pronk: ‘We hebben een heel mooi reclamebord op ons dak en horen van veel mensen dat ze ons zo hebben gevonden. Ik hoop niet dat ons bord straks niet meer te zien is.’ Samen met zijn vrouw en een aantal chef-koks verzorgt Pronk de meest uiteenlopende kookworkshops. Zijn gasten komen vooral met de auto, dus bereikbaarheid via de weg is erg belangrijk voor de kookstudio. ‘Ik werk heel graag op dit bedrijventerrein. We zitten in een gunstige driehoek tussen Rotterdam en Den Haag. Bovendien kunnen gasten parkeren voor de deur. Dat heb je in het centrum van Rotterdam niet hoor’, lacht Pronk. De A16 Rotterdam wordt straks door middel van een op- en afrit direct verbonden met de N471, ongeveer ten hoogte van bedrijventerrein Schiebroek.

 

Ondernemer Berry Pronk. Fotograaf: Sjaak Boot

 

Nog een jaar tot de aanleg

In 2019 start de aanleg van de A16 Rotterdam. De bereikbaarheid van bedrijventerrein Schiebroek in de bouwperiode is vastgelegd in het contract tussen Rijkswaterstaat en de aannemer. Markus: ‘Toch zijn we bang dat ons terrein tijdens de bouw minder goed bereikbaar is. Bijvoorbeeld door afzettingen of door bouwverkeer dat hier langs komt. Maar we zien de toekomst zonnig in. Mede dankzij de A16 Rotterdam kan ons bedrijventerrein straks nog levendiger en duurzamer worden.’ Berry Pronk: ‘De aanleg van de nieuwe snelweg leek altijd een ver-van-mijn-bed show, maar volgend jaar is het natuurlijk al zo ver. Spannend!’

 

0  Comments

Cookie settings