De vraag die we deze keer kregen: wat gebeurt er met het oude viaduct in de A16 dat is afgebroken?
Sloopoperatie
Tijdens het Hemelvaartweekend van 2024 is het oude viaduct in de A16 over de Hoofdweg gesloopt en is er een tijdelijke hulpbrug geplaatst. We bouwen nu aan het nieuwe viaduct tot medio september 2025. Maar wat gebeurt er met het materiaal dat overblijft na zo’n sloop? Hoofduitvoerder infra van De Groene Boog Chris Deelen geeft het antwoord.
Scheiden, verwerken, hergebruiken
“Eerst hebben we de brokstukken van het oude viaduct uitgezocht. We hebben het staal en het betonpuin van elkaar gescheiden. Het wapeningsstaal – het staal dat uit het gewapend beton kwam – hebben we in containers verzameld en afgevoerd naar een ‘staalboer’. Deze smelt het oude ijzer om naar nieuw staal.”
“Het betonpuin hebben we in verschillende steen- en korrelgroottes laten breken. Hier is vervolgens betongranulaat van gemaakt, een perfect funderingsmateriaal. We gaan het ter plekke hergebruiken, onder de wegen rond het Terbregseplein en in het Lage Bergse Bos.”
“En we kunnen nog meer hergebruiken”, vervolgt Chris. “Als het nieuwe viaduct over de Hoofdweg af is, gaan we de stootplaten van de twee tijdelijke hulpbruggen opnieuw inzetten op andere projecten. Ook de stalen damwanden van het middensteunpunt kunnen opnieuw worden gebruikt. De lange stalen planken die nog goed zijn gaan naar een ander project. De korte stukken en kromme planken gaan door naar de staalverwerker, die er nieuw staal van maakt.”
En dan is er nog het zand. “Het zand dat vrijkomt bij de bouw van het nieuwe viaduct over de Hoofdweg wordt straks gebruikt bij een nieuw project waar wegen, bruggen of viaducten worden gebouwd. Welk project dat precies wordt, weten we nog niet.”
Duurzaamheid
Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. Daarom is het uitgangspunt altijd om materiaal te hergebruiken waar dat kan. Zo deden we dat ook bij het viaduct vlakbij knooppunt Terbregseplein. Dat moest deels gesloopt worden, omdat er een productiefout werd ontdekt bij het uitvoeren van kwaliteitschecks. Het beton van het gesloopte viaduct hebben we ook tot betongranulaat laten breken en vervolgens hergebruikt onder de nieuwe A16 Rotterdam. Lees in deze goeie vraag meer over de sloop en herbouw van dit viaduct.