Daarom koos De Groene Boog samen met Rijkswaterstaat voor zonnepanelen om de benodigde energie zelf op te wekken. Hans Pos, testmanager en ontwerpleider bij De Groene Boog vanuit TBI-bedrijf Croonwolter&dros, praat ons hierover bij.
Andere aanpak
Bij de start van grote infrastructuurprojecten wordt vaak voortgebouwd op successen in vergelijkbare projecten. Maar de aanpak van de A16 Rotterdam was daar vanaf het begin al anders in. “In plaats van doen wat we altijd deden, keken we nu kritisch of die methode wel weer zou werken”, zegt Hans. “De Rottemerentunnel moest ’s werelds eerste energieneutrale tunnel worden. Oftewel: aan het einde van het jaar moet er 0 op de meter staan. Daarom waren veel maatregelen bij de aanleg van de tunnel gericht op energiebesparing. Zo ook het gebruik van zonnepanelen.”
De salderingsregeling stopt
Maar sinds de aanbesteding in 2018 is er veel veranderd. Inmiddels zijn zonnepanelen goedkoper en efficiënter geworden. En dus wordt er steeds meer energie opgewekt en teruggeleverd aan het net. Regelmatig hebben we te maken met een energieoverschot. Om de druk op het elektriciteitsnet te verminderen, verandert de regelgeving voor zonnepanelen. Nu kunnen eigenaren van zonnepanelen hun zelfopgewekte energie namelijk jaarlijks nog wegstrepen tegen het eigen verbruik. Maar die regeling komt in 2027 te vervallen. Eigenaren moeten dan gaan betalen voor het terugleveren van energie. Daarmee ontstaat ook een uitdaging voor De Groene Boog en Rijkswaterstaat: wat doen we met het overschot aan opgewekte energie en de zogenaamde terugleverboete die boven het hoofd hangt?
Accu’s voor energieopslag
De oplossing ligt in twee accu’s, zo groot als een zeecontainer, en 5.000 zonnepanelen. De accu’s en zonnepanelen worden ter hoogte van knooppunt Terbregseplein en de aansluiting met de A13 (toekomstig knooppunt Zestienhoven) geplaatst. Verder komen de zonnepanelen ook bij de Ankie Verbeek Ohrlaan te liggen. “Overdag gebruiken we een deel van de opgewekte energie uit de zonnepanelen direct voor de tunnel. De rest slaan we op in de accu’s”, legt Hans uit. “De opgeslagen energie gebruiken we ’s nachts of in noodsituaties, zoals brand. In die situaties is er namelijk veel energie nodig om bijvoorbeeld de ventilatoren in de tunnel te laten draaien. Dan komt de opgeslagen energie dus goed van pas.” Een bijkomend voordeel is dat ook huishoudens in de omgeving van de snelweg gebruik kunnen maken van de energie uit de accu’s.
Energieambitie waarmaken
De zonnevelden worden begin juli 2025 geplaatst en zijn naar verwachting december dit jaar klaar voor gebruik. Ook de accu’s worden dit jaar nog geïnstalleerd. “Telkens als ik een testrit door de tunnel maak, ben ik al heel trots op wat we bereikt hebben. Met deze oplossing laten we zien dat we de energieambitie kunnen waarmaken, zelfs als de wereld en wetgeving veranderen. En het mooiste is als deze inzichten straks ook weer toegepast worden in nieuwe projecten.”