Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) bracht de vorst mee bij een werkbezoek en liet hem diverse highlights van de A16 Rotterdam zien.
Beide heren begonnen hun bezoek in de keet, waar projectmanager Eelco Negen van Rijkswaterstaat hen welkom heette. De volgende stop: de Rottemerentunnel. Bij de noordelijke tunneltoerit kregen de koning en minister meer informatie over hoe het testen van de tunnel in de praktijk gaat. Via een vluchtdeur liepen zij vervolgens een van de twee dienstgebouwen in, waar de koning de tunnel vlotjes in calamiteitenbedrijf zette.

Bouwen op een postzegel
Daarna stapte het gevolg weer de bus in richting het viaduct in de A16 over de Hoofdweg. Daar kregen zij een toelichting van projectdirecteur Hein Versteegen (aannemerscombinatie De Groene Boog). Versteegen vertelde hoe duurzaamheid en energieneutraliteit een plek hebben gekregen in de A16 Rotterdam. Het is namelijk de eerste energieneutrale snelweg mét tunnel in de wereld!
Ook kregen de koning en de minister meer te horen over slim bouwen op een kleine bouwplaats, zeg maar gerust een postzegel. Hoe voer je dat precies uit, terwijl het verkeer over de bestaande A16 door raast? Beide heren lieten duidelijk een blijk van waardering zien en keken toe hoe de laatste hand wordt gelegd aan de fundering van het nieuwe, oostelijke deel van het viaduct.

Onder de indruk
Dat de koning in techniek is geïnteresseerd, werd duidelijk op de bouwplaats. Daar stelde hij zelf nog een paar vragen aan medewerkers van het project A16 Rotterdam, die enthousiast werden beantwoord.
Duidelijk onder de indruk van wat ze hebben gezien en gehoord, keerden koning Willem-Alexander en minister Madlener terug naar de keet. 'Fascinerend om te zien hoeveel de koning al weet over de problematiek met onze viaducten en bruggen. En mooi om daar ook vanuit ons perspectief wat over te mogen vertellen', vertelt technisch manager Frans Meijer. Hij is vanuit Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor alle bouwtechnische zaken van de A16 Rotterdam. Hans Pos, testmanager tunnelsystemen bij De Groene Boog, vult aan: 'De aandacht van de koning en de minister voor deze innovatieve en duurzame tunnel helpt verduurzaming in de infrastructuur verder.'
De A16 Rotterdam wordt eind 2025 geopend. Het bezoek van de koning en de minister was een mooie opmaat naar de aankomende festiviteiten rondom de opening. Wat die precies inhouden maken we op een later moment bekend.