[beeld] A16 Rotterdam van boven

16-02-2023 4264 keer bekeken

Onze fotograaf stapte in januari nog eens in het vliegtuig om de aanleg van de A16 Rotterdam van boven vast te leggen.

 

De A16 Rotterdam start/eindigt tussen de twee rijrichtingen van de A13. Voor de komst van de A16 Rotterdam verbreden we de A13, de Hofwijktunnel en enkele duikers.

 

Het oostelijk en westelijk deel van de Duikerbrug Tempelweg en de Hofwijktunnel zijn klaar. Nu slopen we het oude stukje Hofwijktunnel dat in het midden ligt van de twee nieuw gebouwde delen. Als dat is gesloopt, dan kunnen we damwanden aanbrengen en bouwen we het middenstuk. 
 

 

Het viaduct naar de A13

 

De contouren van de nieuwe A16 zijn goed zichtbaar. Komende periode werken we om de de A16 Rotterdam in gebruik te nemen tussen de Vliegveldweg en de Verlegde Oude Bovendijkmogelijk. De weg gaat in mei 2023 eerst open als N209.  
 

 

Het viaduct afrit Vliegveldweg, hier rijdt het N209 verkeer vanaf mei 2023 onderdoor wanneer het eerste deel A16 Rotterdam in gebruik wordt genomen als N209.

 

Om het viaduct over de Verlegde Oude Bovendijk af te kunnen bouwen, rijdt het verkeer op de Verlegde Oude Bovendijk vanaf 30 januari via een bypass langs het werk, over het definitieve asfalt van de toekomstige A16 Rotterdam. 
 

 

Net nadat deze foto is genomen, zijn de liggers boven de Landscheiding gemonteerd. Sinds 20 januari is fietspad Zwarteweg weer open, na ruim 1 jaar afsluiting. 

 

De ondersteuningsconstructie voor het dek voor het recreaduct wordt opgebouwd. Na het A13 viaduct is dit het grootste dek dat wordt gestort in deelgebied 1.
 

 

De Ankie Verbeek-Ohrlaan kruist de A16 Rotterdam en de Bergschenhoekseweg bovenlangs, naast de sportcomplexen van oa. Hockey Club Rotterdam (HCR). 

 

Overzicht van de Rottemerentunnel richting knooppunt Terbregseplein.
 

 

De noordelijke tunneltoerit, bij de Grindweg/Bergweg Zuid. De weg loopt via een bypass over het dak van de tunnel. In april leggen we de weg terug

 

De bouw van het noordelijk dienstgebouw op de tunnel. Dit dienstgebouw is het grootst, hierin komen naast technische installaties ook kantoorruimtes. 
 

 

De twee dakmoten in het midden van de tunnel worden gestort, en niet mt de wanden via de rijdende bekisting gemaakt. anders konden de tunnelkisten niet meer worden verwijderd. 

 

Inmiddels zijn 79 van de 89 dakmoten gestort. 2 moten blijven open om spullen in te hijsen. En het stukje onder de Rotte blijft voorlopig open. De rest van het dak zit er eind dit kwartaal op.
 

 

De Rotte stroomt nu over het eerste stukje tunnel, dat eind vorig jaar gereed is gekomen. In januari is de bouw van het tweede deel van de tunnel onder de Rotte gestart. De damwanden zijn aangebracht en we boren nu de ankers.

 

De ruwbouw van het viaduct aan de President Rooseveltweg is nagenoeg klaar. Onlangs is de deklaag van het dek in zuidelijke richting gestort. Eind vorig jaar zijn de randelementen van het eerste wegdek aangebracht. Deze maand brengen we de randelementen van het tweede wegdek aan.
 

 

Het afgelopen jaar schoven we elke drie weken het steeds langer wordende viaduct over het Terbregseplein een stukje verder naar z’n eindbestemming. Er is nog 1 segment te gaan. 

 

De voorbouwlocatie waar het viaduct over het Terbregseplein wordt gebouwd. De voorbereidingen voor het tweede dek zijn in volle gang.
 

 

Nog 1 segment te gaan voor het eerste dek van het viaduct. Het laatste segment gaat in 2 delen (februari en maart) vanwege het demonteren van de blauwe neus.

 

De bouw van de toerit van de Hoofdweg naar de A16 Rotterdam.
 

 

Cookie-instellingen