[nieuws] A16 Rotterdam pilot voor stikstofreductie in bouwsector

30-11-2020 9218 keer bekeken

De eerste volledig elektrische 25 tons graafmachine van Nederland is bij de A16 Rotterdam in gebruik genomen. De A16 is daarmee het eerste project dat gebruik maakt van pilotregeling voor stikstofreductie in de bouwsector en gaat aan de slag met de elektrificatie van materieel.

In de eerste helft van 2021 volgt meer elektrisch materieel. Het zijn de eerste initiatieven die moeten bijdragen aan het verduurzamen van de sector. Minister Cora van Nieuwenhuizen juicht het initiatief van de marktpartijen toe: “De eerste klap is een daalder waard: chapeau! Mooi dat er aan de A16 op deze manier gewerkt wordt. We zullen in onze aanbestedingsprocedures meer gewicht geven aan emissieloos werken”.

Elektrisch materieel op innovatieve energiebronnen

Naast de genoemde graafmachine worden in de eerste helft van 2021 meer elektrische machines op het project in gebruik genomen, zoals een 30 tons rupsgraafmachine, een 16 tons mobiele graafmachine, een asfaltzaagmachine en een 20 tons shovel. De machines gaan lopen op innovatieve energiebronnen zoals een aggregaat op mierenzuur en 5 hybride aggregaten met een accupakket en zonnepanelen. Ook realiseren we een ultra lage emissie zand overslag om zand van schip aan wal te brengen.

Bouwsector ziet noodzaak vergroening

Stefan van der Voorn, contractmanager bij Rijkswaterstaat, licht het initiatief toe: “De elektrificatie van materieel wordt ingezet om de sector te vergroenen. En dat is hard nodig met het oog op de klimaatopgave en de stikstofproblematiek. De elektrificatie van materieel helpt stikstof te verminderen bij de aanleg van wegen. De A16 Rotterdam heeft ook in de gebruiksfase hoge duurzaamheidsambities. Het wordt ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met een tunnel. Er wordt dus op meerdere fronten gewerkt aan een duurzame ontwikkeling van infrastructuur.”

Meerdere duurzaamheidsinitiatieven

Innoveren doe je niet alleen. Sjoerd Gijezen, MVO-manager bij bouwcombinatie De Groene Boog: “We zien bereidheid bij de bedrijven binnen de bouwcombinatie en partners om te investeren in duurzaamheid. Samen met hen zijn verschillende innovatiesessies georganiseerd om de emissievrije bouwplaats een stap dichterbij te brengen en de pilotregeling op een goede manier in te zetten. Binnen het project A16 Rotterdam nemen we, naast de elektrificatie van bouwmaterieel, ook andere duurzaamheidsmaatregelen. Bouwmaterieel en vrachtwagens rijden op 100% HVO-brandstof. Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) brandstof is een biodiesel geproduceerd uit reststromen uit de levensmiddelen- en houtindustrie. Hiermee behalen we 89% CO2-reductie ten opzichte van diesel. We maken een voetgangersbrug van gerecycled beton, de tunnelverlichting wordt geoptimaliseerd en zonnepanelen wekken straks de energie op voor gebruik van de snelweg en tunnel. Het nieuwste initiatief betreft het zogenoemde materialenpaspoort. Door vast te leggen welke materialen we in het project gebruiken, kunnen we inspelen op toekomstig hergebruik.”

Over de pilotregeling

Ten behoeve van het reduceren van stikstofemissies in de bouwsector heeft het kabinet besloten tot een pilotregeling voor de bouwsector (à € 25 miljoen). Met deze regeling beoogt het kabinet kennis en ervaring op te doen met de inzet van zero-emissie mobiele werktuigen in een breed spectrum van bouwactiviteiten, waaronder de grond-, weg- en waterbouw. Tussen Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is overeengekomen dat in 2020 wordt gestart met een pilot voor de inzet van zero-emissie mobiele werktuigen voor het infraproject A16 Rotterdam.

Over de samenwerking

De duurzaamheidsvoorstellen op het gebied van elektrificatie komen uit een samenwerking tussen bouwcombinatie De Groene Boog (BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en de TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis) en partners ABX zaagmij, Anker Grondverzet, Ploegam, Voorbij Funderingstechniek, UMS en DENS. Sjoerd Gijezen: “Mooi om te zien hoe tijdens dit traject de partners in de sessies openheid gaven over hun ambities en ontwikkelingen op het gebied van elektrificatie. Uiteindelijk zijn hier kruisbestuivingen uit ontstaan en daar moet de sector het echt van hebben.” De voorstellen zijn door het onafhankelijk bureau CE Delft samen met duurzaamheidsadviseurs van Rijkswaterstaat getoetst.

 

 

 

 
Cookie-instellingen