Eerste energieneutrale tunnel

7220 keer bekeken

De A16 Rotterdam is ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met een tunnel. En dat terwijl een tunnel normaal gesproken als een flinke energieslurper wordt gezien.

In de Rottemerentunnel zitten 54 verschillende elektrische systemen. Van ventilatoren tot camera’s, matrixborden, detectielussen en nog veel meer. Bij elkaar is er voor die systemen net zoveel stroom nodig als voor een gemiddelde woonwijk. Om de tunnel energieneutraal te maken, hebben we het stroomverbruik tot een minimum beperkt en zorgen we ervoor dat alle energie met zonnepanelen wordt opgewekt. 

Verlichting

Verlichting is daarbij de grootste energiegebruiker. Vooral op zonnige dagen. Dan moet de overgang naar de donkere tunnel zo klein mogelijk zijn en moeten lampen fel schijnen. Er is minder licht nodig als de reflectiewaarde van het asfalt en de wanden hoger is. Daarom hebben we in de tunnelmonden lichter asfalt en op de tunnelwanden een coating aangebracht. Hierdoor hoeven de lampen minder fel te schijnen. Daarnaast maken we gebruik van energiezuinige ledverlichting.

Wisselstroom en gelijkstroom

95% van apparaten en installaties werkt op gelijkspanning, terwijl ze worden gevoed met wisselspanning. Daar moet dan een omvormer tussen om de energie om te zetten, terwijl dat veel energie gebruikt. Bijvoorbeeld: Een laptop werkt op gelijkspanning, terwijl er wisselspanning uit het stopcontact komt. Het blok aan de kabel waarmee je je laptop oplaadt, werkt als omvormer. Dat blok wordt vaak warm, terwijl je geen warmte nodig hebt. Die warmte zien we als verlies. Om dit tegen te gaan zou de laptop op wisselspanning moeten werken, of meteen gevoed moeten worden met gelijkspanning. En dat laatste is precies wat we in de tunnel doen. De wisselspanning die door de energieleverancier wordt geleverd, zetten we in een keer om naar gelijkspanning, zodat er in de tunnel en per installatie geen omvormers meer nodig zijn. Er is nog nergens een tunnel en weg gebouwd met zo’n grote gelijkstroominstallatie.

In dit filmpje uit 2020 legt collega Jostein uit hoe we de Rottemerentunnel energieneutraal maken:

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen