Zandtransporten

8651 keer bekeken

Het is een megaklus: de aanleg van de nieuwe A16 Rotterdam. Voor de aanleg van de snelweg, de tijdelijke openbare wegen en een tijdelijke bouwweg was 4 miljoen kuub zand nodig.

Het zand, afkomstig uit het Markermeer en de Noordzee, is met zandzuigers van de bodem gezogen. Een binnenvaartschip transporteerde het zand vervolgens naar de loskades in Nieuwerkerk aan den IJssel en een vrachtwagen heeft het zand het werkgebied ingereden. Om zo min mogelijk overlast te veroorzaken, hebben we de routes van de vrachtwagens zorgvuldig afgestemd met de gemeente Rotterdam en Lansingerland.

Waar hebben we al dat zand voor gebruikt?

In een drassige polder of op slappe veengrond, zorgt zand voor een stevige ondergrond waar we de weg op kunnen bouwen. Als het zand op de juiste plek ligt moet de ondergrond inklinken. Het zand heeft vaak een jaar tot anderhalf nodig en dan is het voldoende ingeklonken. Deze stap was essentieel om te voorkomen dat de weg zou verzakken. Het zand dat overbleef, hebben we hergebruikt op andere locaties.

Een eigen tijdelijke bouwweg voor het bouwverkeer

Vlak langs het hele tracé van de 11 kilometer lange A16 Rotterdam hebben we een tijdelijke bouwweg aangelegd, alleen toegankelijk voor bouwverkeer. Deze enorme extra operatie was speciaal bedoeld voor de veiligheid en het beperken van de hinder voor de regio. Daarmee heeft het dagelijkse verkeer geen last gehad van bouwverkeer.

Zandtransporten in beeld

Benieuwd welke weg het zand heeft afgelegd? Jan Span, manager grondstromen, vertelt je er meer over in deze video.

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen