Verkeer

Door de A16 Rotterdam wijzigt de verkeerssituatie aan de noordkant van Rotterdam en bij Lansingerland. Wat gaat er zoal veranderen?

Minder verkeer op A13 en A20

Door de A16 Rotterdam neemt de verkeersintensiteit op de A13 bij Overschie en op de A20 tussen het Terbregseplein en het Kleinpolderplein af. Vooral bij Overschie is dit straks goed merkbaar. Vanwege de afname van verkeer staat u als weggebruiker op de A13 en A20 tussen de A13 afrit Berkel en Rodenrijs (Doenkade) en A20 Terbregseplein daar in de toekomst minder vaak in de file, ook tijdens de spits. Daarnaast biedt de A16 Rotterdam bij een incident op de A13, A20 een alternatieve route.

Meer rust op het onderliggend wegennet 

Een ander effect van de A16 Rotterdam is dat er meer rust komt op een deel van het onderliggend wegennet. De verkeersintensiteit op de G.K. van Hogendorpweg, de Molenlaan en de Ankie Verbeek-Ohrlaan neemt af. Dit zijn de belangrijke noord-zuidverbindingen vanaf het centrum richting het noorden van Rotterdam en Lansingerland. Met de komst van de A16 Rotterdam wordt het vanzelfsprekend om deze snelweg te nemen in plaats van binnendoor te rijden. Hierdoor neemt het verkeer op wegen direct rondom de aansluitingen op de A16 (op termijn) waarschijnlijk wel toe. Het gaat dan onder andere om de N209, N471, Hoofdweg en Matlingeweg

In het Tracébesluit A16 Rotterdam, Bijlage Verkeer en Vervoer, zijn de toekomstige verkeerseffecten uitgebreid beschreven.

 

 

Door de A16 Rotterdam wordt het minder druk op de A13 bij Overschie en de A20 tussen het Terbregseplein en Kleinpolderplein.